Lindra ledvärk med dessa enkla åtgärder i vinter

Lindra ledvärk med dessa enkla åtgärder i vinterMuskel-och ledvärk påverkar oss alla någon gång i livet. Sommaren är i synnerhet förknippad med kroppsvärk när vi skakar av viloläge för sport, trädgårdsarbete och hushållsaktiviteter. Du kan dock njuta av varmt väder sysselsättningar samtidigt som obehag till ett minimum. Så här gör vi.

Ät Smärta-Fighting Livsmedel

Fisk (särskilt lax, makrill, öring och sardiner), linfrö, avokado och valnötter är alla rika på omega-3-fetter, vilket minskar produktionen av inflammatoriska kemikalier som produceras av immunsystemet som svar på träning.

Grönkål, broccoli och grönkål hög i vitamin A, som skyddar kroppen från inflammatoriska cytokiner-interferon och tumörnekrosfaktorer (TNF) – som bryter ner kollagen i ben och leder. Betor är också ett bra val; de innehåller antioxidanten betalain, som också skyddar kollagen

Capsaicin, den aktiva beståndsdelen i chili peppers, hämmar ett protein som kallas NF-kappa B, vilket är involverat i kontrollen av gener som är ansvariga för inflammation. Ginger minskar produktionen av flera inflammatoriska medel.

Samtidigt, se till att du får tillräckligt med protein för att bygga upp muskeln och hålla hydratiserad så att musklerna kan förbli mer smidiga och elastiska.

Undvik Mat Som Kan Göra Smärta Värre

Undvik Mat Som Kan Göra Smärta VärreMinimera ditt intag av sockerarter och raffinerade kolhydrater för att minska den allmänna inflammatoriska belastningen i blodkärlen.

En annan mat grupp för att undvika:” nightshade ” grönsaker-paprika, potatis, aubergine och tomater—eftersom de innehåller alkaloider som kan förvärra dina nerver, muskler och leder.

När det gäller motion, var noga med att värma upp innan du börjar någon aktivitet och sträck sedan efteråt. Var inte en helgkrigare-det är bättre att träna lite varje dag istället för att överdriva dig en gång i veckan.

Tänk på tillskott för ledskada

Trots alla dessa åtgärder kan du fortfarande uppleva några värk och smärtor. Här är några kosttillskott för att förebygga och behandla muskel-och ledskador:

Naturligt äggskalmembran (NEM) innehåller alla vitala strukturella element i vårt ledbrusk för att hjälpa till att återuppbygga. Det hämmar också produktionen av inflammatoriska cytokiner, vilket ger långvarig smärtlindring.

Odenaturerad typ II kollagen (UC-II) kan också vara till hjälp. Det avaktiverar specifika mördarceller som utsöndrar kollagenaser, enzymerna som bryter ner kollagen. I tunntarmen finns områden med hög t-cellkoncentration som kallas Peyers fläckar. När UC-II går in i dessa områden känner immunsystemet dem som liknar kroppens kollagen och instruerar T-cellerna att lämna denna typ av kollagen ensam. Det meddelandet sprids sedan genom kroppen, vilket undertrycker nedbrytningen av kollagen och gemensam inflammation http://se-topforma.se/onycosolve/.

Att ta ett kalcium-och magnesiumtillskott för att hjälpa till att kontrollera muskelkontraktion, avkoppling och reparation kan bidra till att upprätthålla muskelhälsan.

Att vara aktiv har enorma fördelar för vår fysiska och psykiska hälsa. Genom att följa dessa enkla mat-och träningstips kan du njuta av en full och aktiv sommar, smärtfri.

Tänk på tillskott för ledskadaTjugosex år gamla Smita Singh, som arbetar i en reklambyrå i huvudstaden lever ett hektiskt liv, fullt av latenights på jobbet, lämnar ingen tid för en vanlig fitnessregim. Hon hanterar fortfarande en snabb körning i parken nära sitt hus två gånger tre gånger i veckan, på morgonen eller kvällen, beroende på hennes arbetsschema. Men kom December, och hon lider av ledvärk och styvhet. “Det började för två år sedan. Först trodde jag att det bara skulle försvinna, men förra året var smärtan ganska dålig. Jag försökte många hemmetoder, men varje natt och morgon var en kamp.”

Smita är inte den enda som känner att hon är åldrad av minst ett decennium när Delhis vinter sätter in. Idag lider fler och fler personer under 30 år av gemensamma och muskelrelaterade problem, en trend som kan hänföras till ungdomarnas mycket stillasittande livsstil idag. Dr Deepa Kannan, Associate Medical Director, Portea Medical, säger: “den nuvarande generationen är mycket mindre aktiv, spenderar större delen av sin tid framför elektroniska prylar i motsats till att springa eller spela på ett öppet fält. De konsumerar också en diet som är hög i transfetter och socker, vilket gör dem benägna att fetma i en tidig ålder. Alla dessa är riskfaktorer för sjukdomar som artrit och kronisk ledsmärta.”Håller med om att livsstil spelar en viktig roll för ungdomar som faller in i vinter-LED-smärtfällan samt Dr (Prof) Amite Pankaj Aggarwal, Seniorkonsult och enhetshuvud, gemensam ersättning, artroskopi och ortopedi, Fortis Hospital Shalimar Bagh, tillägger, “vistas inomhus och brist på motion på grund av dimmiga morgnar spelar också en roll för att orsaka ledstyvhet och muskuloskeletala symptom.”

Vi har alla hört talas om den gamla tron att dimmiga vintrar och regniga dagar förvärrar muskuloskeletala smärtor så mycket så att gamla damer kan förutsäga en förändring i vädret genom att observera sina gemensamma problem. Även om medicinsk forskning inte har kunnat bevisa varför en sådan förening, om någon existerar, säger Dr (Prof) Amite, “många teorier har föreslagits och den mest rimliga är att en förändring i vädret är förknippad med en förändring i atmosfärstrycket, vilket i sin tur orsakar de sjuka lederna att svälla upp och smärta. Kallt klimat förvärrar ändå styvheten i sig.”