Kan Din Kost Dröjsmål Klimakteriet?

Kan Din Kost Dröjsmål Klimakteriet?Äta vissa livsmedel kan vara kopplad till en försenad eller påskyndat uppkomsten av klimakteriet, en ny studie från England finner.

Chowing ner på färska baljväxter, som ärter och bönor, och fet fisk, som lax, sardiner och makrill, kan kopplas till en fördröjning i början av klimakteriet, medan man äter raffinerade kolhydrater som ris och pasta, kan kopplas till en tidigare debut, fann forskarna.

Studien fann emellertid att endast ett samband mellan kost och tidpunkten för menopaus; studien inte titta på vilka mekanismer, exakt, skulle göra det möjligt för en kvinnas diet för att påverka klimakteriet. Med andra ord, studien inte visa på orsak och verkan.

Vad mer, det är ännu inte klart om att fördröja klimakteriet är en bra sak.

Tidig menopaus är kopplad till en ökad risk för hjärt-och kärlsjukdomar, benskörhet och depression, men att det också skyddar mot vissa typer av cancer, bland annat bröstcancer, livmodercancer och äggstockscancer, som forskarna säger.

“Som sådana vi inte kan verkligen rekommendera kvinnor att konsumera dessa livsmedel för att påverka sin debut av naturliga klimakteriet,” sade leda studie forskaren Yashvee Dunneram, doktorand vid institutionen för livsmedelsvetenskap och Näringslära vid Universitetet i Leeds i England.

Tidigare studier har visat att kosten kan påverka klimakteriet, men resultaten från olika studier hade motstridiga resultat, Dunneram sa till Live Science. Så hon bestämde sig för att använda mätdata från STORBRITANNIEN Kvinnors kohortstudie, vilket får henne och hennes kollegor att undersöka matvanorna hos kvinnor innan de nått klimakteriet och sedan jämföra denna information med kvinnors faktiska ålder klimakteriet. Denna pågående undersökning som gjorts de uppgifter som mer tillförlitliga än en retrospektiv studie, där människor försöker att komma ihåg vad de ätit år efteråt, sade hon.

Matsal tidMatsal tid

För att undersöka forskarna tittade på enkätdata som samlats in från mer än 35 000 kvinnor i åldrarna 35 till 69 år, kommer från England, Skottland och Wales. På undersökningen, kvinnor svarade på frågor om hälsa, är faktorer som kan påverka klimakteriet, inklusive kost, vikt historia, fysisk träning, reproduktiv historia och användning av hormonbehandling.

Sedan, fyra år senare, har forskarna följt upp med kvinnorna och frågade vid vilken ålder kvinnor hade nått klimakteriet. För ca 14 000 kvinnor svarat vid båda tillfällena, och för dem, 914 rapporterade att de hade gått igenom menopaus under fyra år, när de var mellan åldrarna 40 och 65 år.

I genomsnitt är kvinnor som har nått klimakteriet vid 51 års ålder, fann forskarna.

Varje extra daglig portion fet fisk, bland annat öring och strömming, var associerad med en fördröjning av klimakteriet med ca tre år, och varje extra daglig portion av färska baljväxter var i samband med klimakteriet fördröjning på cirka ett år, fann forskarna. Vad är mer, en högre intag av vitamin B6 och zink (från kosten, inte från kosttillskott) i allmänhet var i samband med senare klimakteriet, forskarna säger.

I kontrast, för varje extra daglig portion av raffinerade kolhydrater var associerad med en 1,5 år tidigare klimakteriet startdatum — ett konstaterande som tog hänsyn till andra möjliga faktorer som påverkar, som forskarna säger.

Data uppdelningData uppdelning

Forskarna har också slagit ner data i mindre grupper, tittar på mammor kontra nonmothers och vegetarianer jämfört nonvegetarians.

Bland de kvinnor som inte var vegetarian, äter mer ohälsosamma mellanmål varje dag — till exempel chips och bakverk — var i samband med klimakteriet börjar nästan två år tidigare jämfört med vegetarisk kvinnor som åt färre ohälsosamma mellanmål varje dag, fann forskarna. Under tiden, barnlösa kvinnor som åt mer druvor och fjäderfä tenderade att börja klimakteriet senare.

Kanske vissa livsmedel, så som vindruvor, grönsaker och fet fisk, är förknippade med senare klimakteriet, eftersom de innehåller eller stimulera antioxidanter, som kan spela en roll i äggmognad och släpp, forskarna säger.

Omvänt, raffinerade kolhydrater ökar risken för insulinresistens, vilket kan störa kön hormon aktivitet och öka östrogen nivåer — faktorer som kan öka antalet menstruationscykler och bryter ägg leverans snabbare, forskarna säger.