May 2018

Kan Din Kost Dröjsmål Klimakteriet?Äta vissa livsmedel kan vara kopplad till en försenad eller påskyndat uppkomsten av klimakteriet, en ny studie från England finner.

Chowing ner på färska baljväxter, som ärter och bönor, och fet fisk, som lax, sardiner och makrill, kan kopplas till en fördröjning i början av klimakteriet, medan man äter raffinerade kolhydrater som ris och pasta, kan kopplas till en tidigare debut, fann forskarna.

Studien fann emellertid att endast ett samband mellan kost och tidpunkten för menopaus; studien inte titta på vilka mekanismer, exakt, skulle göra det möjligt för en kvinnas diet för att påverka klimakteriet. Med andra ord, studien inte visa på orsak och verkan.

Vad mer, det är ännu inte klart om att fördröja klimakteriet är en bra sak.

Tidig menopaus är kopplad till en ökad risk för hjärt-och kärlsjukdomar, benskörhet och depression, men att det också skyddar mot vissa typer av cancer, bland annat bröstcancer, livmodercancer och äggstockscancer, som forskarna säger.

“Som sådana vi inte kan verkligen rekommendera kvinnor att konsumera dessa livsmedel för att påverka sin debut av naturliga klimakteriet,” sade leda studie forskaren Yashvee Dunneram, doktorand vid institutionen för livsmedelsvetenskap och Näringslära vid Universitetet i Leeds i England.

Tidigare studier har visat att kosten kan påverka klimakteriet, men resultaten från olika studier hade motstridiga resultat, Dunneram sa till Live Science. Så hon bestämde sig för att använda mätdata från STORBRITANNIEN Kvinnors kohortstudie, vilket får henne och hennes kollegor att undersöka matvanorna hos kvinnor innan de nått klimakteriet och sedan jämföra denna information med kvinnors faktiska ålder klimakteriet. Denna pågående undersökning som gjorts de uppgifter som mer tillförlitliga än en retrospektiv studie, där människor försöker att komma ihåg vad de ätit år efteråt, sade hon.

Matsal tidMatsal tid

För att undersöka forskarna tittade på enkätdata som samlats in från mer än 35 000 kvinnor i åldrarna 35 till 69 år, kommer från England, Skottland och Wales. På undersökningen, kvinnor svarade på frågor om hälsa, är faktorer som kan påverka klimakteriet, inklusive kost, vikt historia, fysisk träning, reproduktiv historia och användning av hormonbehandling.

Sedan, fyra år senare, har forskarna följt upp med kvinnorna och frågade vid vilken ålder kvinnor hade nått klimakteriet. För ca 14 000 kvinnor svarat vid båda tillfällena, och för dem, 914 rapporterade att de hade gått igenom menopaus under fyra år, när de var mellan åldrarna 40 och 65 år.

I genomsnitt är kvinnor som har nått klimakteriet vid 51 års ålder, fann forskarna.

Varje extra daglig portion fet fisk, bland annat öring och strömming, var associerad med en fördröjning av klimakteriet med ca tre år, och varje extra daglig portion av färska baljväxter var i samband med klimakteriet fördröjning på cirka ett år, fann forskarna. Vad är mer, en högre intag av vitamin B6 och zink (från kosten, inte från kosttillskott) i allmänhet var i samband med senare klimakteriet, forskarna säger.

I kontrast, för varje extra daglig portion av raffinerade kolhydrater var associerad med en 1,5 år tidigare klimakteriet startdatum — ett konstaterande som tog hänsyn till andra möjliga faktorer som påverkar, som forskarna säger.

Data uppdelningData uppdelning

Forskarna har också slagit ner data i mindre grupper, tittar på mammor kontra nonmothers och vegetarianer jämfört nonvegetarians.

Bland de kvinnor som inte var vegetarian, äter mer ohälsosamma mellanmål varje dag — till exempel chips och bakverk — var i samband med klimakteriet börjar nästan två år tidigare jämfört med vegetarisk kvinnor som åt färre ohälsosamma mellanmål varje dag, fann forskarna. Under tiden, barnlösa kvinnor som åt mer druvor och fjäderfä tenderade att börja klimakteriet senare.

Kanske vissa livsmedel, så som vindruvor, grönsaker och fet fisk, är förknippade med senare klimakteriet, eftersom de innehåller eller stimulera antioxidanter, som kan spela en roll i äggmognad och släpp, forskarna säger.

Omvänt, raffinerade kolhydrater ökar risken för insulinresistens, vilket kan störa kön hormon aktivitet och öka östrogen nivåer — faktorer som kan öka antalet menstruationscykler och bryter ägg leverans snabbare, forskarna säger.

 

Hur Äter snabbmat Kan Göra Det Svårare att Bli GravidDe livsmedel kvinnor äter kan vara bundna till deras risk för infertilitet, en ny studie från Australien visar.

Forskarna fann att äta snabbmat regelbundet var kopplat till en fördubbling av risken för infertilitet hos kvinnor i fertil ålder. Vad är mer, inte äta tillräckligt med frukt var knuten till en 50 procent ökad risk för infertilitet, och äta frukt flera gånger om dagen dök upp för att minska den tid det tog att bli gravid.

Studien fann endast ett samband mellan kost och infertilitet.

mer forskning behövs för att bevisa att vissa livsmedel har en direkt påverkan på risk för infertilitet.Studien fann endast ett samband mellan kost och infertilitet.

Dr Raj Mathur, sekreterare i den Brittiska Fertilitet Samhället, som inte var inblandad i studien, sade den nya studien är användbar för kliniker och kvinnor som funderar på att börja försöka bli gravid.”

“Det är i linje med andra delar av forskning, som visar att din totala diet mönster kan påverka fertilitet,” Mathur sa till Live Science. “Budskapet från dessa studier verkar vara att bearbetade livsmedel är dåliga, och färsk frukt och grönsaker är bra för fertiliteten.”

Forskningen, som publiceras i dag (3 Maj) i tidskriften Human Reproduction, ingår nästan 5,600 kvinnor, i åldrarna 18 till 43, från Australien, Nya Zeeland, STORBRITANNIEN och Irland, av vilka alla var i början av sin första graviditet. Barnmorskor letar efter dessa kvinnor fick i uppdrag att intervjua dem om deras kost i en månad innan de tänkt och för att registrera hur lång tid det tog för kvinnor att bli gravida när de började försöka.

Par anses vara infertila när de inte kan bli gravida inom ett år av försök, enligt studien.

Så, även om alla kvinnor som deltar i studien var gravid, 8 procent av dem föll i den infertila kategori, som det tog dem längre än ett år att bli gravid.

“Den viktig slutsats är att risken för infertilitet, det är, att det tar längre tid än 12 månader att bli gravid — gick från 8 procent för alla kvinnor i kohorten till 12 procent … hos kvinnor med de lägsta frukt,” sade leda studie författare Claire Roberts, senior research fellow på Robinson Research Institute vid University of Adelaide i Australien. (Att hoppa, från 8 procent till 12 procent, motsvarar 50 procent ökad risk för infertilitet, Roberts lagts till.)

“Det var också en ökning från 8 till 16 procent i risken för infertilitet hos kvinnor som åt fyra eller fler portioner av snabbmat varje vecka,” Roberts sa till Live Science.

Intag av mat var också bundna till den tid det tog för kvinnor att bli gravida. Kvinnor som åt frukt tre eller fler gånger per dag, till exempel, blev gravid en halv månad tidigare än kvinnor som åt frukt bara ett par gånger i månaden. Likaså kvinnor som konsumerar snabbmat som hamburgare, pizza, stekt kyckling och chips fyra eller fler gånger i veckan blev gravid, i genomsnitt en månad efter det att kvinnor som aldrig åt snabbmat.

Intag av andra livsmedel, bland annat i gröna bladgrönsaker och fisk, var inte kopplade till risk för infertilitet eller den tid det tog för kvinnor att bli gravid. Men forskarna var förvånade över att dessa hälsosamma livsmedel som inte såg ut att ha en effekt, Roberts sa.

Studien justerat för faktorer som ålder, moderns rökning, alkoholkonsumtion och body mass index, för att se till att de uppgifter som återspeglas endast effekterna av kost på infertilitet och tid som behövs för att bli gravid, Roberts noteras.

Även om studien inte titta på varför dessa livsmedel var kopplade till en kvinna är oddsen för att bli grakvaliteten på sina ägg.Även om studien inte titta på varför dessa livsmedel var kopplade till en kvinna är oddsen för att bli grakvaliteten på sina ägg.

vid, Roberts sa tidigare forskning visade på att fettsyror från en kvinnas blodet kan påverka

“De saker som du äter kan komma in i ditt ägg, och som kan påverka huruvida dina ägg som kan vara befruktade eller inte,” sade hon. “Fast-food-kost är också hög i fett, socker och salt, som kan förändra ämnesomsättningen.” (Metabolisk hälsa är en annan faktor som är kända för att påverka fertilitet och bidra till utvecklingen av komplikationer, tillade hon.)

Tupplurar Kan Göra Våra Hjärnor "Komma Ihåg" Saker Som Aldrig HäntVårt minne är ofullkomliga: Vi minns vissa stunder men förlorar andra som en problematisk bandspelare. Ibland kan vi till och med “komma ihåg” saker som aldrig hänt — ett fenomen som forskarna kallar “falskt minne” (och en anledning till varför vittnesuppgifterna kan vara missvisande).

Men varifrån kommer dessa falska minnen ifrån?

Tidigare studier har föreslagit att sömn spelar en roll i bildandet av falska minnen, och nyligen i en liten studie, forskare hem på en särskild aspekt av sömn, som kallas sömn spindlar, som den potentiellt skyldige.Men varifrån kommer dessa falska minnen ifrån?

Sömn spindlar är snabba skurar av aktivitet i hjärnan under sömnen, enligt studien, som publicerades i December i tidskriften Neuropsychologia. De förekommer i en av de lättare stadierna av sömn, som kallas Etapp 2, som definieras av en långsam hjärtrytm och inga ögonrörelser.

För att studera hur sömn spindlar kan spela en roll i bildandet av falska minnen, forskarna rekryteras 32 utvilad, icke-koffeinhaltiga studenter. Deltagarna visades en handfull ord — allt som rör samma ämne — innan är anslutna till en polysomnografi enhet, som övervakar aktiviteten i hjärnan under sömnen. Deltagarna fick sedan slumpmässigt i två grupper: en tupplur grupp eller en vaken grupp. Den tupplur grupp skickades till ett rum med en säng och mörkläggningsgardiner, medan vaken gruppen som blev tillsagd att titta på en dokumentär karaktär eller en Mr Bean i tecknad film. Den polysomnografi enheten registreras hjärnans aktivitet för att se till att den tupplur gruppen var faktiskt somna och inte bara ligga i sängen. [5 Överraskande Sova Upptäckter]

Efter deras respektive verksamheter, alla deltagare var återigen visat en serie av ord och tillfrågades om de hade sett orden innan. Några av de ord upprepas från den första sessionen, men några var nya. Vad är mer, forskare kastade i några “drag” med ord som var relaterade till det ämne av samtliga ord men som inte visas för deltagarna innan.

Forskarna fann att de elever som ruggade var betydligt mer benägna att falla offer för att “lura” ord och säga att de hade sett orden innan, för att skapa falska minnen. Resultaten var vad forskarna förutspått baserat på tidigare studier.

Höger vs. vänster

Men forskarna ville också testa om en sida av hjärnan var mer lättlurade än andra. Att göra så, de forskare som utformade experiment så att de ord blinkade på skärmen för långt till vänster eller långt till höger i synfältet bara är tillgängliga för en hjärnhalvan i taget. Om du blinkade, du missade ordet, sa att leda studien författaren John Shaw, en psykologi doktorand vid Lancaster University i England. Men detta var inte för att vara irriterande, tillade han; om orden stannade kvar på skärmen under en längre period, då deltagarnas ögon skulle justera så att båda hjärnhalvorna kan läsa ordet.

Höger vs. vänster

Studien fann att den högra hjärnhalvan av nappers hjärnor — som hade ett större antal spindlar under sömnen, som registrerats av polysomnografi enhet — sjönk mer mottagliga för att “lura” ord eller falska minnen än den vänstra. Till exempel spindlar kan främja ordet “sleep”, säger hjärnan minns det från tidigare, eftersom den går längs med de allmänna kontentan av ord som det tidigare har sett, till exempel “bed” “dröm”, “nap” eller “snooze” Shaw sade.

Sömn spindlar har varit kopplade till minne bildning innan, men tidigare studier av [sleep] spindlar har bara prövat sanna minnen,” inte falska minnen, Shaw sa till Live Science. Ja, sömn spindlar är tänkt att spela en mycket viktig roll i att befästa kort sikt minne till långsiktiga arkiv i hjärnan, och kan också bidra till att kortikal utveckling. Men detta är den första studien att finna att sova “spindlar är av misstag skapa [false] minnen,” Shaw sade.

Men inte bli alltför arg på din hjärna — det är bara att försöka vara effektiv. “Jag tror att den sovande hjärnan spenderar en hel del tid och ansträngning att försöka identifiera de viktigaste aspekterna av vad som har framkommit under föregående dag,” sade Robert Stickgold, föreståndare för Centrum för Sömn och Kognition vid Beth Israel Deaconess Medical Center, som inte var en del av studien.

Stickgold noteras att den nya studien inte ger tillräckligt med bevis för att utan tvekan säga att den högra sidan av hjärnan som är dominerande i att skapa falska minnen under sömnen. “Det slog inte [statistik] betydelse, men [det] var nära”, sa han till Live Science. “Men sambandet med sömn spindlar är starkare, och jag misstänker att det är verkligt.”

Eftersom studien var liten, Shaw sade att han hoppas kunna öka antalet deltagare med efterföljande experiment, förutom att utöka från nationella handlingsplanerna för att följa hjärnans ont över en hel natts sömn.